Senkespindler med TUV godkjenning får du kun til balljoint.
Så lenge sveisejobben er gjort skikkelig er det ingen grunn til å frykte at den skal ryke. Men det sagt så er det ikke så dyrt med ferdig puma...........
Har en bekjent som er sveiser og sikkert kan ta det for meg. Heller vel mer og mer mot senkespindler ser det ut som. Imorgen blir bunn flyttet fra Nærbø til Hinna, har da kortere vei slik at jeg blir mer effektiv. Skal nå begynne med montering av bremser etc. Er det noen som har en bremsetrommel liggende til -63 min. Trommelen har mønster fra senter og ut. Vil komme igang med glassblåsing og lakking av tromler slik at jeg har det klart for montering.
Holder på med å slipe forstilling, skulle bli en enkel greie men ser at den ene spindelen bør skiftes grunnet slark. Går nok ikke igjennom hos biltilsynet. Så derfor fant jeg ut at jeg stripper hele skiten og sandblåser den, MEN ! Har aldri demontert en forstilling før, så er det noen som har instruksjonsbok på hvordan jeg går frem, hva skal av først osv. Driten står jo under spenning og synes det er greit å ha noe å se i slik at jeg ikke gjør noen feil.
Lite gjort siste tiden grunnet alt for mye avtaler på fritiden. For å være sikker på at jeg ikke blir arbeidsledig ble det gjort handel på ny bil. Var i Sauda igår så nå blir det å hente hjem en bruksbil i svært god stand. Skulle jo sett denne for 2 år siden!
Ja vet det nå. Snakket med Endre S. sist uke og har lånt en bok av ham. Jeg går nå for det som du også beskriver. Maskerer fjærstavene og sliper videre og blåser. Har slipt nesten alt rent, men vil ta det litt ordentlig.
Har ikke så lyst å fortsette med restaureringen. Kjøpet av -74 har gitt meg mer lyst til å bruke tiden og litt penger på den istedenfor.
Lurer på et salg eller at den settes bort til lagring. Egentlig ikke så mye mer som strengt tatt trengs å gjøres, men.
Kai har gjort en kjempejobb så langt og det nærmer seg at alt er sveist. Prosjektet har kostet meg mer penger enn jeg egentlig hadde tenk å bruke.
Problemet er at et salg ikke innbringer så mye penger, et stort økonomisk tap blir det jo, men regner en på det blir det jo taå uansett hvor langt en går.
Beste du kan gjøre er å fullføre sveisinga. Det vil evt gi større kjøper marked. Folk er redde for rust og sveising, men en ferdig sveiset og rustfri bil er ekel å selge.
Det er det jeg tenker på ! MEN. Det koster ! Har jo mest lyst å fortsette med -74`en, den er et vanvittig godt objekt.
Kanskje lar jeg -63 stå en stund for å senke kostnadene på den.
Ett prosjekt som ikke er ferdig rustsveist er vanskelig å selge, prisen blir nesten gi bort dersom du velger å selge nå.
Fullfører du sveisen, hjelper det noe på salget selv om du da må beregne ett godt tap..
Slik som jeg har sett prisene ligger, her spiller selvfølgelig standard og utstyr inn. Men generelt
1. Ikke fullføre sveisejobben og selge nå billig : Rundt 5000-8000,-
2. Selge etter sveis som ett prosjekt, her kan du kanskje dra inn noen kr ekstr. Karosseriet må monteres på igjen, samt være noenlunde komplett. Men du vil aldri få igjen dine utgifter : Rundt 10000-13000
3. Fullføre med sveis og lakk, og EU godkjent. Beholde bilen. Selge med masse tap, minst halvparten da lakkjobb er dyrt idag. 40000-50000
4. Pkt 3 + behold bilen. Da har du glede i mange år av en strøken bil og du vet hva du har. Sveisejobben som har blitt utført til nå er 100% og kan bli meget bra
Dersom du vurderer å sette restaureringen på hold, ville jeg uansett ha fått sveist den ferdig først og montert bilen noenlunde komplett. Samtidig også prime og eventuelt olje inn slik at den ikke ruster mer.
I regnestykke bør også eventuell lagerlokale leie også regnes inn. Dersom du vurderer langtidslagring.
Da baja`n ble solgt for 7000,- hadde jeg betalt lagring for over 10K de siste 3 årene. Lite økonomisk på en slik billig bil...skulle jo ha solgt "driten" med en gang...!lol når budet var 50K...istedet demonterte jeg bilen, solgte deler billig, og betalte lager leie..