en kompis skulle ha ei boble gjennom kontroll for mange år siden med defekt spyler, han dro en slange inn i bilen fra dysa og koblet til en zalo flaske med vann, klemte på fraska og vindu ble vått. Dette måtte de godkjenne.
Det jeg lurer på, står det noe i de gamle kjøretøy forskriftene om at du må ha vasker da ? Kan du ikke bare plukke av dysa og prøve deg på den ?
Alt iorden og Bobla er nå EU godkjent. Gikk derimot tom for strøm etter en stopp på vei hjem! Fikk hjelp av Runar slik at jeg kunne kjøre siste stykke hjem. Målte rele til å gi 4V, det er vel i minste laget? Batteri står nå på lading så får vi se. Ladelampa lyser opp litt av og til, men får se litt på reima og da den virker litt slark.
Den skal vel gi 7,4 V når du kommer litt over tomgang, sjekk kabler, kontakter, viftereim og børster.
Siste valget er å skifte laderele (har sikkert ett liggende).
Reima er noe vinglete. Målte 4V på lav tomgang! Får sjekke i ettermiddag om ting blir bedre. Skal gå over det som kan gåes over.
Nå er bilen også registrert, så da er det Lator neste.
Batteri fulladet og motor sviver igjen. Målte laderele til Max 5,7v på tomgang, nede i 3v med gasspådrag. Strømmen hopper opp og ned når motor går på tomgang! Kan det være dårlige børster? Fortsetter det slik blir det ikke mye lading
Sjekk børstene. De har en tendens til å henge seg av og til.
Masse igjen på børster. Løsnet de og moet de opp litt. Ved ny test viser rele lading på ca.6.5 V på tomgang. Jeg er fornøyd og venter syyykt på å få skilter tilsendt.
Bittelitt fett på disse, syrefri vaselin jørr susen.