Main Menu
Siste poster
Welcome
Online
Forums
Oval 55
-
Kjøpte bilen sommeren 2008, blank bil som trenger en restaurering på sikt.
Litt info om bilen
Lakket for 4 år siden i "Mandarin Copper effect" (US Ford farge), og med ghostflames på panser og skjermer. Flammene er lakkert (ikke folie) og dekket med flere lag med klarlakk - meget bra jobb. Lakkjobben er gjennomgående bra, både utenpå og inni.
-Bilen er senket foran med 2" smalet puma forstilling og CB senkespindler
- Det sitter justerbare fjærplater bak - juster høyden med umbrakonøkkel på 5 minutter.. Skal selges
- Ventilerte skivebremser fra Kerscher, med boltsirkel 5/130. Jeg har TÜV-papirer på disse, men de står ikke i vognkortet.
- Detaljerte Flat-4 Fuchs replika felger, 5,5" rund baut. Meget bra finish på disse, og helt klart de beste replika fuchs på markedet.
- Nye dekk både foran og bak 205/70-15 og 135/R-15
- Rustfrie støtfangere av beste kvalitet
- Bilen har en del av de "gamle" oval detaljene som den store bensintanken, profildører, håndbrekkwire mellom forstillingsrøra, varmejustering bak brekket etc.
- Nytt teppesett i oatmeal loop stoff. Dette er montert for to uker siden, og jeg fikk da tatt en grundig gjennomgang av gulv etc. Null rust.
- TMI setetrekk i beige velour, matchende dørsider.
- Batwing ratt
- Utskjæring til CD spiller i hanskerom, anlegg montert i bil
- Empi t-handle shifter
- Meget pent komplett taktrekk montert av salmaker.
- 1300s girkasse med urethanfester - tight og fin, glimrende cruise-kasse.
- 1641 motor
- Godkjent med justerbar forstilling og uoriginal dekkdimensjon i vognkortet
- Det har stått større motor i bilen før, og det sitter en termostatstyrt ekstern oljekjøler med vifte under bilen ved girkassen. Det sitter også en elektrisk bensinpumpe under tanken foran.
-
Jeg har ikke vært fornøyd med kjøre egenskapene til bilen så jeg har skrudd litt. Bilen har justerbare fjærplater som har ikke vært noen suksess. Akslingene har ikke vært lange nok og de har ikke har full ingrep i splines. Jeg bytter derfor tilbake til originale. I denne prosessen må skjermene av, og da ble det oppdaget dårlig grunnarbeid og tydelig skade på høyre side bak. Dette er nok grunnen for at bakluka har dårlig passform.
Sliter også med lekkasje fra girkassen og ut i tromlene. Trodde jeg hadde klart å tette begge sidene, men oppdaget at den har en liten lekkasje på vestre aksel.
Bilde av skade
]hyre_bakskjerm.pdf[/file] -
-
-
-
Oppsummering av høst & vinter arbeid.
-Det meste av det elektriske er byttet, bilen var direkte brannfarlig.
-Baklysa er bygd om til brems-bak-blinklys.
-6V piler er byttet til 12V. Repro drid, skal få bygget om de originale til 12V på sikt.
-Nå har jeg vindusvisker, 12V med 2 trinn. Uten delay relee.
-Caster shims montert på forstiilling.
-Rattstammen var foret ut med skumgummi og tape. Løse og manglende bolter på overgang rattstamme og styresnekke.
Bilen hadde masse dødgang på rattet, dette er nå reparert, skumgummi ble kastet så langt jeg kunne. Utrolig at noen kan mekke slik...Trafikk farlig.. JA, til EU kontroll på eldre biler!
-Bilen hadde "Ass up" når jeg kjøpte den, men den var hevet på de justerbare fjærplatene og senket på torsjonenBilen var utrolig nervøs alt bak stod i helspenn. Faktisk den værste bobla jeg har kjørt. Men nå har den fått montert originale fjørplater og senket ett hakk bak. Selv med 205/70 bak er den faktisk grei å kjøre, men det merkes at man har mye gummi.
-Klipsa på kromlistene på stigtrinna var feilmontert, de er nå montert riktig og ingen klirrelyd. Eg lige isje bagateller
-Lyd anlegg montert, var altfor kjedelig uten! Den ekstra vekta skal jeg tåle, da får det heller blir noe ekstra HK i kommende motor.
-Tettet lekkasje fra girkassen og ut i trommel bak. Pakkhuset
-Nå har bilen håndbrekkKjøpte håndbrekk kabler fra Knut på VW veteranservice. Etter 2 lange kvelder var disse montert. Skade på eksisterende overgang "rod" i kanalen, satte oss ut.
-Jepp. og nå har eg speedowire..kult å se hvor fort jeg kjører.
-Justert dører, panser og bakluke. Ble ikke 100%, men godt nok i denne omgang. Dersom avstanden skal bli bra må bilen lakkeres, og da venter jeg til neste omgang.
-Byttet morkne bensinslanger og gummipakning på innsug. Utrolig hva det hjelper, nå får den ikke falsk luft.
Utmessig ser man knapt forskjell på bilen, men kjøremessig og teknisk er dette en helt annen bil.
Vil også takke Ørjan, Kai og Endre E for god hjelp!
Jeg har også begynnt å samle karosserideler til kommende restaurering
-Hel side bak, fra B stolpen og bakover. Dette er en original del, tror Knut VW Veteranservice hadde spart på denne i 20 år. Det var julekvelden når denne var i boks.
-Nedre del av A stolpen fra Hooky`s
-
Trommelhelvete sommeren 2009
1. Trommel løsnet 2 x på selve trefttdagen vår, da før banekjøringen.
2. På banekjøringen løsnet trommel helt for 3 gang, var rimelig heldig da mutteren hang på 2 gjenger. Trommel ble inspisert og den var rimelig opp spist på splines.
3. Nye tromler ble innkjøpt, fikk låne Kai og hans torque tool og nye tromler var på plass. Og hjul skrudd fast..
Så kom dagen vi skulle til SCC, hadde kjørt rundt 35mil og vi merket en risting i bilen i inngangen av en tunell. Ånei, punktering...kjørte i tro med punktert dekk inn i tunnelen. Ved utgangen av tunnelen begynnte bilen å "hoppe" og røykutvikling. Ja, da var hjulet på vei av trommelen. Fikk stoppet akkurat ved utgangen og da stod bilen og hvilte på skjermkanten og dekket. Rimelig shaky prøvde jeg å stoppe trafikken, mens trailere suste forbi bobla, med bare noen cm. avstand. Uansett trafikken ble stoppet og hjulet ble montert. Og så turen forsatte til SCC. Det var noen ulyder i trommelen bak, men vi antok det var felgspon inni trommelen. På søndagen da vi skulle returnere, hadde trommelen løsnet igjen..splines på trommel var begynt å bli slitt. Vi kom oss til Vigeland utenfor Mandal før vi måtte gi opp, da var splines tynnslitt.
Vi ringte Kim fra Agder klubben og han lånte oss trommel og felg/dekk, da min har Porsche boltsirkel og den boltsirkelen er ikke dagligvare. 4 bolt trommel ble montert og vi kom oss hjem. Bilen har deretter stått parkert, mistet litt gnisten etter den lange forferdelige turen hjem.
Bildene viser hvor slitt felgen har blitt, den er ikke brukenes til noe annet enn kanskje ett hjemmesnekra bord, stol eller slangetrommel. Bolthulla er ovale med kon
Bilde viser gummi slitasjen da den var i kontakt med hjulbuen og oval/konte bolthull.
Ny felg må bestilles.
-
-
Det var godt du kom fra det med helsa i behold Håkon.
Jeg ble og lei etter mitt forsøk på å komme til SCC. Rørte ikke bilen på flere uker. Men nå er jeg på. -
Blir vel bare fleire å fleire som kjøre norwegain te Scc
Eg har min historie,håkon sin åsså Formula... to be continued, hehe!