Main Menu
Siste poster
Welcome
Online
Forums
T1 54 Porsche wannabe
-
Bilen min er en 54 T1
Det er montert Puma forstilling, samt at den er senket noen hakk bak.
Det er ikke og vil ikke bli gjort modifiseringer på bil som ikke bare kan skrus av for å få den tilbake til original stand.
Motoren er for tiden en mix av en 1500 motor med dobbelport topper.
Prosjektet for tiden er en Porsche 356 motor som etter hvert skal få plass i hestehuset
Bildet under er tatt av Reidar Huseby, en foto entusiast som var på besøk på treffet vårt på Bore 2007. Det er fotografert om natten med lang åpningstid, og bildet er bygget opp ved å lyse på bilen med lommelykt
Mer info om bildet og teknikken på Foto.no -
-
Nå venter jeg bare på linken mellom medlemsbiler og denne tråden
Det var en veldig god ide forresten! -
Her er motoren testmontert og alle kjøledeksel tilpasset i en 65 jeg har stående.
Nedkappet og litt omveveiset boble deksel mot girkasse.
Orignal Porsche deksel over cylindere, bak reimhjul og viftehus
Nye deksel er laget over toppene
Nye deksel er lagert bak innsug (de manglet, men originale passer)
Ombygget VW deksel mot bakblaten (brukte 2stk og noen rørbend over eksos)
Ny brakett for oljefilter er laget (manglet)
Nytt gasser stag er laget (er montert direkte på viftehuset på 356/912, men ikke på industri motorens viftehus). Har brukt akselstål og lagerbukker fra ClasOhlson til dette, så den skal bli "lett på gassen"
-
-
Toppene er MYE større på Porsche motoren, og det tar i innerskjerm/støtfanger feste
For å unngå å kappe i bilen har jeg senket girkassen ca 1 cm i bakkant ved å bygge opp bakre motorfeste (Flyttet opp hull ca 1 cm)
Bildene viser det modifiserte festet og at toppdeksel ligger med passe og lik klaring både i fremkant og bakkant
Det er likevel så trangt at en må løsne de to store boltene i det bakre girkasse festet og slippe ned motoren litt for å få av toppdeksel når ventiler skal monteres.
-
-
Det viste seg å være tæring i den ene cylinderen på grunn av fuktighet. Dessuten er det ikke så mye comp i industri motoren.Det ble derfor bestilt nytt cylindersett.
Diskuterte på ulike forum før jeg bestilte... og det ble til slutt AA performace sett med Biral alu cylinder som er lettere og har bedre kjøling en stål og er på 86mm. Dette gir 1720 ccm og høyere komp da stempelet er høyere en cylinder (rundt 9.2-9.5:1). Dette er nå kontrollmålt og det ser meget bra ut.
Og når en først hadde motoren i biter kjøpte jeg også en 280grader Webcam
Nytt pakningsett og wire til turteller
-
Frekkt dette Torgeir. Glede meg te å hørra svevet i denne pårsjen
-