15 years ago
Sat Jun 06 2009, 20:53
Ja da er min -63 vel plassert i en gammel, tørr og grei låve på Hinna. Kanskje litt kjølig, men pytt. Har vel kommet dit hen at dersom jeg skal få bilen på veien til sommeren, kan jeg ikke gå igang med totalrestaurering (karosseriløft etc). Bilen har bra lakk, lite "farlig" rust. Målet er å få sveist det som er, skifte innertak og interiør, matte ned lakk, lakkere, sette inn 1300 kasse og 1600 motor. Deretter senke fremme og bak, lage bredere org.felger bak osv.Målet er å klare dette på 4-5 mnd. Kommer til å sette noe av sveisearbeidet bort til folk som kan dette bedre enn meg. Holder nå på med 1600 motoren som har ligget demontert i gode 2 år. Har fått skiftet samtlige bolter til eksos etc. på toppene, fått pakningssett og venter nå på støtstangsrørene. Vil også skifte stempelringer for sikkerhetsskyld. Må rense deler av blokka men ellers er viftehus pusset og lakket. Kjøleblekk glassblåser jeg på jobb.
Bilen min har god støtte når den står alene på låven, den har selskap av en T1 -57 eller noe eldre. Ser ut som at fint objekt, litt rust her og der. Skal finne ut av hvem som har den, det er vistnok en i familien til de som eier låven (forresten svigerforeldrene til min svoger). JA, leien for å stå der er at jeg er med å deler litt på strømmen !!!!. Det blir spennende å se hva jeg får til.
15 years ago
Fri Mar 27 2009, 10:28
Ja da har jeg komt litt videre. Interiør er tatt ut, bunnplate var bedre enn forventet, trenger bare litt pussing og noe god rustmaling, så holder bunnen lenge enda. Skjermer er tatt av, og da dukket driten opp. Hø.side er super, ve.skjermkant bak er råtten, så her må det sveises inn nytt rep stykke for feste av skjerm. Bilen har så mye bra ellers, så da måtte jeg jo få en overraskelse. Slik det ser ut må jeg skifte hele skjermfest, hetl forfra til 3`de siste bolthull. Del er bestilt idag.
POKKER POKKER POKKER:
Har kikket litt mer på -57 som står ved siden av bilen min, den er helt vanvittig bra. Har ikke fått tak i eier enda, men den personen må jeg snakke med.
Ja nå står bilen hos Kai for sveising. Har endret mening med bilen da det dukket opp en del rust, den var godt gjemt, så den ikke før jeg begynte å demontere. Bilen skal nå settes i teknisk god stand og kjøres som den er, det blir vel da en svært mild "Rat".'
Da starter arbeidet med å sette sammen 1600 motoren som jeg tenkte å putte inn i -63`en. Har nå akkurat kommet tilbake fra jobb. Var borte og glassblåste noen motordeler. Dette kun for finishen sin del. Snart skal jeg gå over 1300 kassen som motoren skal pares med.
Ja her går det ikke raskt. Motoren er nesten ferdig, mangler bare småting. Spennende blir det jo først når den skal startes for første gang på mange år. Håper jeg har satt alt riktig sammen.
Bilen er nå under sveising, og her dukker det stadig opp overraskelser. Noen har fikset på den før. Sveist lag på lag og brukt godt med sparkel for å skjule rust og dårlig sveisearbeid. Jeg må visst ut å handle mer sveisedeler, men bra blir det tilslutt.
Håpet er å ha den ferdig til neste sesong. Når sveisejobben er gjort bør det ikke bli så vanskelig videre, kommer an på hva lommebok og kone sier.
Huff huff. Det er et ordtak som heter " den finner den som leter", og det stemmer ift.min bil. Jo mer som blir tatt bort jo mer rust dukker det opp. Det som skulle bli en rask restaurering ser nå ut til å bli en full restaurering.
Tips: Vær mer nøye med undersøkelse enn jeg var dersom en finner bil i indre deler av Telemark. Der oppe er det mye lureri ser det ut som. Sveisearbeidet går fremover, men det tar tid når en må etterbestille deler, og avbrutes av at en finner mer rust.
Uansett, bilen skal bli bra. Til slutt.
Dette var da kjedelig, man vet aldri bilens tilstand før etter man har skrudd litt på den.
Det blir nok bil til slutt, håper du får den klar til neste år.
Oppmuntrende ord !! Joda. Det skal bli bil detta. Får bruke høst og vinter til finish.
Ja nå er topp og bunn skilt fra hverandre. Kjørte bunnen til Nærbø igår. Må skifte begge ytterkanter av bunn begge sider, da bunn og topp var delvis punktet sammen !!! Nå begynner jeg jobben med å sveise inn nye deler. Bunn hø.side er i grunnen svært bra bortsett fra jekkfeste og ytterkant. På ve.side vurderer jeg sterkt å skifte hele bunnen da jeg vil ha det helt og fint. Deretter skal alt sandblåses og lakkes.
Må også skifte en del komponenter i bunnen, styrestag, foringer og skifte til 2 krets bremsesystem.
Kai fortsetter med det han kan best, sveise og tilpasse karosseri !! Kjekt med folk i klubben som kan slikt.
Ja ja, det blir nok ingen EU-kontroll i november.