God morgen! På torsdag så var bunnpanna ca klar for lakkering. Og for å fortsette så måtte eg ha deler. Etter det herlig sommerværet så var i helgå så ble turen nerøve te sørlandet satt på prøve. Startet på mandag kl 8 med boble og henger, tenkte det var jo litt greit å få starta litt tidligt for planen var å kjøra te han steinar på Dalhems som er litt nord for mandal og så kragerø for å hente en aksling te en kamerat etterpå. Turen gjekk forsåvidt greit, lite nedbør og heldigvis så hadde vinden fått blåst ifra seg (for dokke så huske vinden på søndagsnatta). men etter en stund så begynte 4 gir å hoppa ud i fri så det endte med at eg måtte sidda å pressa på girstangå for å ha ann i gir (forstod at det va lite olja igjen på girkassa etter å snakka med en kamerat). Etter å ha komt te kvinnesdal så begynte det å komma en merkelige lyd som dukka opp i ny og ne, febrilsk så prøvde eg å hørra om det va fra tromlene eller motoren, for eg håpte jaffal at det ikkje var fra girkassa men måtte innse at lyden kom derfra. Så planen var å kjøra på for å kjøra hjem var lengre enn å kjøra vidare! I dei siste bakkene te lyngdal så var det ikkje møye sprekt igjen på kassa, slet med å komma meg opp bakkene på 3 gir, men når eg kom te lyngdal så fekk eg handla olja! Då var dagen redda tenkte eg. Kikka på mobilen og der hadde eg fått en melding av han steinar at eg måtte sjekka vegvesenet si hjemmeside om ka veia så va åpne opp te der han har lageret/butikken, etter å ha slått opp sidå så såg eg kryss på alle veiene så gjekk oppøve og videre fra lyndal. Aldri sett så mangen stengte veier før (heller aldri sjekka sånt heller då ). Fant ud at veien nord for Lyngdal var den beste veien for den strekningen deranne hadde dei bare vanligt veiarbeid litt nord for Dalhems sin butikk. Kunne være opptil 1 time ventetid så det var ikkje det værste problemet siden eg hadde komt så langt. Etter å ha tatt av E39 med lyngdal og videre 1 km så møtte eg en lastebil så stod med nødlyså på, bilen foran stoppa også å satt dei på, eg var så høflige at eg satte på blinklyset for nødlys er ekstrautstyr. Gjekk ud av bilen så såg eg en fra Mesta stod der med refleksvest og stoppa bilene så kom, då eg nærmet meg så såg eg koffer han stod der, møtte dette synet!
Elvå hadde gått så høgt at ann gjekk oppå veien, på det dypeste så va det ca 30 cm med vann og låg ca 100 meter oppå asfalten. Alle høge biler konne kjøra, og på eget ansvar. Seff sgo ikkje eg snu, trenger jo dele!! Kjente hjerta donka litt ekstra når eg kjørte
Etter dette så var det plankekjøring videre te Steinar, turen tok ca 4 tima fra ålgård te eg kom fram
Fekk handlet en del deler og han hjalp meg med å fylle på olje (2 liter fylte me på og det rant fortsatt ikkje øve). Då eg sgo hjem så klarte eg såklart å sedda meg fast i innkjørselen hans, satte meg fast på en gresshaug for bak den så hadde vannet reve med seg vekk grusen så han måtte trekka meg opp!!
Turen videre te Kragerø ble avlyst pga stengte veier så det ble direkte hjem te Norges navle (Ålgård) og så på boblemøtet
Kort sagt: Sidda å pinholda girstangå i 4 gir og hørra etter nye rare lyder (hadde nettopp fiksa annlegget for å hørra musikk på veien). Ikkje sjekka om man faktisk konne komma seg opp uten stengte veier.
Se denne snobepåsen!!
(hadde mere på hengeren men det var levert)
Så då komme eg endeligt begynna på nye ting!
Her er ei gammale rame te en henger så sga ble bunnen på trallå så karosseriet sga stå på sånn eg kan flytta det rundt
Har fått satt på hjul og er klar te å montere planker på ann men fekk ikkje tatt bilde
Forstilling har nå og fått 2 strøk med grunning og 1 strøk med lakk
Spindler(?) har blitt nogelunde demontert
Nogen så vett på kossen man får ud denne bolten?
Ellers så holder eg på å sandblåser 3 felger
Dette er vel siste nytt
Dersom nogen har lyst å komma på kaffibesøk så må dei bare senda meg en melding på 976 87 404 eller mail horza(at)horza.no
God morgen! Då i det siste så har ca forstilliing blitt ferdig, fått sveiset inn justerbar og fått et par strøk med både grunning og lakk
Nå er eg bare spent på om lagerå har øvelevd!
Ellers så har girkassen fått på seg varmeskjold og bremser, glemte å handle nye bremser + overhalingsett te tromler bak så viss nogen har 30mm bremser og overhalingsett liggende så er eg interressert. (gammelt bilde så alt er ikkje på)
Åsså har eg fått sammensatt stativ te karosseri men nogen planker gjenstår men det er jaffal trillbart
Ellers så er det sandblåsing så stjeler tiå mi der nere, småting og 3 felger
Noge har blitt gjort. Fått sveiset og nesten lakkkert ferdig forstilling, mangler bare smørenippler deranne nå. Neste så var på timeplanen var å få girkassen der ann hørre hjemma, takket være masse jekkestropper så gjekk det og
Feste og småting fekk koset seg med sanden og litt kjærlighet med grunning og lakk
Neste steget var bremserør men der glemte eg heilt av å ta bilder men sga se om eg får tatt av det idag! Så då begynner bunnpanna å bli ferdige den og!
Neste steg var å få begynt på karosseri. fått borret ud platå så står bak oppforbi eksospottene (sjukt mangen punkt å borre ud!!)
Og her var platene så dei hadde laget det ene støtfangerfestet av! Det er ikkje bare meg nei så har kjørt på lette løsninger før i tia
Så idag bler det nok å begynna på den ene kanalen så har vel egentligt rusta vekk, jaffal få av det så er igjen og se på tilstanden på karosseri.
Men er det muligt å sandblåse hjulbuer og innvendigt med ei større klokka? Eller vil det vrenge seg?
Kem va det så kjørte te mandal på helgetura? Sgo ha henta nogen dele hos Steinar. Kan du senda meg en melding på 976 87 404 så kan me avtale noge mere!