Main Menu
Siste poster
Welcome
Forums
1302 Roadster, nærmer seg noe
-
-
-
Etter ett år i garasjen så var det klart for første prøvetur, og for å få en skikkelig test så ble det tur til Agderklubbens treff i Kristiansand. Gikk litt varmt, så det ble litt stilling av tenning underveis, men ellers alt ok.
Bilen var grei nok i lakken når jeg kjøpte den, og veldig bra tatt i betraktning at den ble lakkert i 1988. Tanken var å bruke bilen slik den var karosserimessig og bruke ledig tid på teknisk. Jeg bygde ny 1680 motor, overhalte de "uorginale" bremsene på bilen. Fikk prutet litt når jeg handlet bilen siden den ikke hadde originale bremser. Papirene på de ventilerte Kârcher bremsene lå i hanskerommet
-
Bilen fikk så ett år på veien, med vårt eget treff på Bore og noen kjekke turer. Første turen året etter ble jeg påkjørt. Det så ikke så ille ut med en gang, men oljepytten under viste at noe hadde røket ihvertfall.
Med glassfiber i hele hekken så ble det motoren som tok den verste trøkken. Staget til gasserene ble bøyd, motoren ruset opp på maks og så knakk oljekjøleren med påfølgende trykktap.
Da var det bare å begynne å bygge ny motor og finne fram rettejigg!
-
Ble liksom litt feil å lakke opp hekken når resten av bilen ikke var strøken, så det vel raskt klart at det ble hellakkering. Kunne da likegodt gjøre noe som jeg lenge hadde ønsket, og det var å kunne ta av hele rompa på bilen for å komme til rundt motor.
Det er som kjent enda vanskeligere å komme til motoren på en roadster, og med doble gassere så følte jeg mange ganger at jeg manglet noen ledd i hender og fingre.
Fikk god hjelp av Kai til div sveising av hull til endetestusser og skifting av et dårlig fangerfeste.
-
Største drittjobben med å få ny lakk er pussingen. Det tar evigheter å få fint og så støver det noe helt sykt.
Skjermer forran fikk fjernet åpning til fangere og bliklys på toppen, samt at bakskjermer ble forsterket i hjulbue og fikk fjernet åpninger til fangere
Ble også modifisert litt på panser, hvor forhøyning til VW merket ble fjernet og håndtak ble fjernet.
-
-
Var veldig i tvil om jeg skulle lakke selv eller få noen proffe til å gjøre det. Med lite tid til å være i garasjen så bestemte jeg meg for å få noen proffe til å ta jobben...., men så ombestemte jeg meg.
Så nå er "lakkboks" på plass på Stokka. Vet ikke om DKL gjengen i kjelleren går rundt i svima av lakklukten, men jeg har installert vifter som flytter 1000m3 luft i timen så støvet og lukten forsvinner ihvertfall ut.
Fargen blir en smule lilla kan jeg vel si, og for de som har vært med i klubben lenge så husker de kanskje min første bil , en 1303 som ble lakkert i 1996 i samme farge.
Her er bare base lakken lagt og klarlakk kommer i neste omgang.
-
-