Main Menu
Siste poster
Welcome
Forums
Motor, drivverk og kjøreegenskap prosjekter
-
-
Bunnpanne konvertert til IRS oppheng bak
IRS armene må modifiseres litt da bunnpanna er så tidlig at den har "de gamle" støtdemper tårna bak for å få plass til senking
(De nyere er rettere og det bakre karroserifeset sitter ca 1 tomme høyere, jeg har de også men tror ikke jeg gidder flytte de over)
Tatt opp hull til IRS brakett
Montert med JIG for å få rett plassering
Ferdig sveiset
Testmontert armer og krengehemmer
-
Jeg har søkt litt om hvordan andre har modifisert armer eller støtdempertårn for å få klaring nok mellom de.
Her er en artikikel der de har merket hvor de vil kappe i tårnet
http://www.volksconversions.com.au/VC_SA_2_IRS.pdf
Jeg er skeptisk til å kappe så mye uten videre, og har derfor lagt på forsterkninger eller "såkalt boxed towers" som de sier i USA. Har også trimmet tårnet ca 5mm i ytterkant, blir litt mer på innsiden
Har trimmet IRS armen litt for å unngå å kappe så mye i tårnet
Ca 5 mm klaring. Må ta av litt til altså
Her er det jeg har trimmet bort fra undersiden, må ta litt til så sveise inn ny "bunn" i tårnet
-
Da var dempertårn på høyre side også modifisert, og "ny bunn" på høyre side på plass
Sånn blei det.. og mobil kameraet mitt har mye dritt på innsiden av linseglasset ser jeg:-)
Fordelen er at nå kan en montere "gammelt" karroseri på plate, uten å modifisere karosserifester i innerskljermene.
I tilegg kommer avsiver mellom dempertårn og ned i "gaffel" / girkassens bakre feste
-
Har ikke bygget mer her, men fått camber adjusters med hullet lengre ut til siden, slik at en kan legge inn mer camber - eventuelt kaster
Bildet viser ny og original del..
Har montert sammen og målt på forstillingen jeg kortet 7mm i øvre røret. Dette var litt lite, tar 10mm om det blir aktuelt å modifisere på den måten....
Det blir nok heller en standard puma med bøyde øvre armer for race
-
Krengehemmeren fremme er testmontert
"eksos klemmer" rundt forstillingen vil antagelig vri seg ved belastning. Ser at flere anbefaler at en sveiser fast bøylen på baksiden fir å unngå dette...
Jeg måtte slipe litt i kanten på forstillingen for å få plass til krengehemmeren.
Dette er en vrak forstilling, for test montering..
Jeg kommer til å lage festebraketter slik at krengehemmeren blir montert ca 5mm lengre fremme og går klar
-
Dette så supert ut, med sveiste braketter vil det være en god oppgradering i forhold til originalen eller forsterket "original" type.
-
Kan du ta ett bilde av bakre innfestning til det fremre stabstaget, er det sveist i bærearmen ?
-
-
Har også startet å bygge avstiving bak
Har sett litt på CSP, Mendeola og noe greier fra Australia.
Problemet med flere av disse er at tverrstaget mellom støtdemper tårn kommer for nært girkassen, slik at en automat starter ikke får plass.. Mitt stag er nok likest det fra Australia.
Strekkfisker er fra Biltema, og røret er en trappespile - Rustfritt
Bruker en "gjengestag skjøtemuffe" og 6mm stålålate for brakett i hver ende
Nei, jeg har ikke sjekket om det kan monteres uten å kappe i karosseri enda