Hjelp! Bygger en 1835 motor til min -68 T1.
Har ikke temostat, men lurer på hvor viktig den er. Har hørt litt delte meninger.
Takker
Har aldri hatt dette på noen av mine motorer hvertfall.
Jeg har bare termostat som styrer oje innom oljekjøler ved hehov på min Oxyboxer i bussen. For å være helt ærlig så giddet jeg ikke lag en festebrakett for termostaten.
Dersom jeg hadde brukt standard T1 blokk (eller T4 for den del) hadde jeg også montert termostat i viftehuset
Termostat ble ofte fjernet på 90 tallet, og hullene sveiset igjen for å få et renere motorrom. Da var det inn å skjule kabler, og ha samme farge på motor som på bil...
Blir anbefalingen å bare fjerne spjeld og stag? Hørte at motoren sliter med å få rett driftstemperatur (sitat Unneberg bil) uten dette montert.
Termostaten skal jo styre spjeld og stag.. så om du fjerner den må du nesten fjerne alt...
Jeg tror du har missforstått noe av det unneberg sier her...
Ok, vil du si at det er verdt jobben med å ordne stag og termostat eller er det like greit å fjerne spjeld og alt?
Dersom jeg hadde brukt standard T1 blokk (eller T4 for den del) hadde jeg også montert termostat i viftehuset..
(Og da selvsagt også tilhørende stag og spjeld)