Hovedmeny
Informasjon
Siste poster
Postet av jalokoeynoen som har motorfeste til irs kasse bakre? ovalt(mer....)
06 sep. : 23:00
Postet av HåkonFine :-)
06 sep. : 21:12
Postet av Ragtop58http://www.youtube.com/watch?v=__Co6GAaXFw
06 sep. : 17:29
Postet av jalokoey1 stk balljoint komplett forstilling med trommel b(mer....)
05 sep. : 22:54
Postet av jalokoeyspørs om tenningen din ikke blir for lav over 3000(mer....)
05 sep. : 10:51
Postet av Formula VeeHe he...Tatt utav bur og stoler igjen, holder på å(mer....)
05 sep. : 09:42
Postet av Endre STa toget te nærbø om du vil så har du sjåfør...
05 sep. : 09:30
Postet av Formula Vee..normale folk hadde blitt i hvertfall litt bekymr(mer....)
05 sep. : 09:30
Postet av Formula VeeLitt usikker på om jeg kommer.. skal egentlig ikke(mer....)
05 sep. : 09:26
Postet av PetterSiden jeg solgte motoren min, har bilen stått der,(mer....)
05 sep. : 08:17
Velkommen
Pålogget
Sponsorer
Forum
| << Forrige tråd | Neste tråd >> |
T-1776Gå til side >> |
| Forfatter | Post |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Her er en liten prosjekttråd om min andre gangs oppussing av denne bilen. Min drømmebil siden den gang jeg så den i Bilsport i 1989. 20 år etter bygging var det på tide med en skikkelig overhaling av bilen. Hadde gjenkjøpsavtale med eier og hentet bilen i Skien en kald vinterdag 19. Januar 2008. Bilen var bra når jeg solgte den men hadde i mellomtiden vært stjålet og ombygget i bakskjermene samt omlakkert på sidene. Den trengte masse arbeid for å bli bra igjen. Bilen hadde skader i selvmordsdørene samt en del andre skader og slitasjer som jeg nå har kommet langt på vei å fikse. Legger med noen bilder fra hvordan den var da den ble hentet og litt om mine planer. Baklyktene var det første som ble skrudd av og kastet ![]() ![]() ![]() ![]() [ Endret sø. des. 06 2009, 09:11 ] T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Bildene viser blandt annet Kai i aksjon med å forsterke dørene. Disse har nå profiler i 3 mm stål og er 10 ganger mer solide enn slik de var. Bygger bilen for å holde i 20 år til nå, kanskje.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Alle innerskjermer er tatt til stålet, primet med syregrunning og deretter 2 strøk med epoxy. Oppå der skal det Hagmanns bodyskydd som skal lakkeres helt ned. Rammehode er tatt til stål, ikke rust. Ellers tas overflatisk rust på understell samt innvendig i gulvet fjernes asfaltmatter og jeg sliper gulv til stålet. Eneste rust på selve bilen som må tas er i den høyre innerskjermen, 20x2 cm friskt stål må lappes i der. Skjermer har jeg hentet i England, Daymouldings skjermer som er det beste du kan få nest etter nos. Støtfangere har jeg også hentet i England, Heritage rustfrie. Felger blir 17" Escra som ligger klar med 205x45x17 fremme og 225x45x17 bak. Motor har jeg fått fra usa. Flett ny 1915 bygget av John Ferguson i california. AS blokk fra Brazil, mahle smidde sylindre/stempler, smidd motvekstveiv og porta "race" topper 40 x 35,5 rustfrie ventiler, dobble weber 44 gassere, pertronix el tenning, o.s.v. Har kjøpt Håkon sine Recaro stoler i skinn, omtrukket for en formue på 90 tallet en gang. Skivebremser, cb-wide 5 er på vei over dammen. Ellers bygger jeg om til 2 krets bremser og bytter alt av foringer og slitedeler. Interiøret ellers er ganske herpa og må sys på nytt. Teppe fra TMI ligger i kjelleren sammen med masse andre goodies. [ Endret lø. mai 29 2010, 12:06 ] T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Her er et bilde av hvordan den så ut før jeg solgte den til Skien. Blir lik dette men lavere, andre felger og graphics lakkert, ikke folie denne gang. ![]() T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Petter |
| ||
[ Senior Medlem ] Registrert medlem #130Registrert: on. nov. 25 2009, 09:39 Innlegg: 52 | Kongebil.... Blir kult å se denne på veien igjen.. Petter'n. rogalandsboer fra drammen | ||
| Tilbake til toppen |
| Håkon |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: sø. nov. 09 2008, 21:46 Innlegg: 500 | Det finnes ikke andre ord for denne bilen enn "Driving a legend" | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Må si at noen av løsningene på denne bilen var typisk hjemmemekk fra 80 tallet, noe får bli men mye blir forbedret. Klart vi får et hekkan med å sparkle opp dørene etter vi har kappa dem i biter, men det får bare bli. Vi kappa ut donorbiter av dørene til Matt/Mona sin bil, de skal byttes uansett. W lokket burde jeg bare bytta mens jeg holdt på nå. Kai reparerte dette men når jeg ser hvor mye arbeid dette var burde jeg bare kjøpt et nytt. Panseret slipte Kai av en 10 liters bøtte full med 10 lag lakk, filler og sparkel, fikk dermed tilbake profilene og fikk retta bulken jeg laget sist jeg krasja denne enda bedre. Sidene på bilen fremme er også dratt ut og panseret er smalnet inn slik det faktisk passer på bilen nå. Denne gang har vi lagt lista 10 hakk høyere enn sist jeg fikset opp bilen. Kommer ikke til å dele karosseri og bunnplata av den enkle grunn at det ikke trengs. Det er ikke rust på bilen, fjernet asfaltplatene på gulvet her om dagen og fant kun 3-4 cm2 med overflaterust. Hullene til hot-rod speilene er sveist igjen for siste gang. Dette kommer ikke på bilen igjen. Har kjøpt meg et gammelt, blankt talbot speil i stedet. Skiltholderne i 6 mm stål har jeg også tenkt å bytte ut i noe tilsvarende men penere. Bilen blir en replika av seg selv, men når jeg bytter ut noe som f.eks felgene så blir det gamle tatt vare på og ikke solgt. T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| jalokoey |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] Registrert medlem #28Registrert: ma. des. 15 2008, 21:16 Innlegg: 858 | konge bil:) | ||
| Tilbake til toppen |
| Endre S |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] Registrert medlem #3Registrert: lø. nov. 08 2008, 15:59 Innlegg: 582 | Det e nogen år siden eg såg denne første gang og nå glede eg meg å sjå den igjen. Stå på. Blir blir bra dette. Følg prosjektet Ovalen her. http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?4975 Følg prosjektet Varianten her. http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?553 Bugs are nice, Ghias are cool, BUT Everyone knows, that Ovals and Squarebacks............RULE!\\\\\\\" ![]() | ||
| Tilbake til toppen |
| Ketil S. |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 09:13 Innlegg: 389 | Blir spennende å se bilen ferdig. Ja det var en god bøtte med lakk/sparkel Kai hadde stående etter slipejobben. Artig når gamle slagere fortsatt er på veien. Sell my Beetle? I`d rather shove wasps up my arse ! T1 1963 T1 1974 | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Var ute i går kveld for å grunne panser med epoxy. Dette var bare for å dekke stålet, panser må sparkes opp og grunnes igjen senere i vinter. Kai kan dette med lakk og fant en haug med prikker i lakken på undersiden som så ut som støv i lakken. Når en slipte på de så han at dette sansynligvis var tynner som var innesperret av at noen hadde lakkert neste strøk før strøket under var tørket og tynner fordampet. Dette ville på sikt laget rustbobler i lakken og vi tok ikke sjansen på det. Derfor måtte 7 lag med grunning, filler og lakk av på innsiden av panser også. Var ferdige med å legge epoxy rett før klokka 0100 i natt. Forsov meg så det sang i morges. ![]() ![]() T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Håkon |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: sø. nov. 09 2008, 21:46 Innlegg: 500 | Har du prøvd "paint strip" eller kun slipt ned til bart metall? Jeg har blitt advart om ikke å slipe, da sliping gir varmgang og endring i strukturen. Det finnes ett enklere alternativ, tror det heter "paint strip" og det vil ta ca 20min på ett panser. | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Fikk prøvd meg med sveiseapparatet i går for første gang på 12 år. Begynte i reservehjulsbrønnen for å tette hullet som tidligere eier har laget for å få opp panser som var i vranglås Blei brent mye huller lagt en del klatter men det kom seg etter hvert. Må ut å kjøpe litt stål i dag så jeg kan få tetta et stykke i innerskjermen fremme. T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Fikk tatt halve gulvet første juledag. Tatt til stål og sauset inn med owatrol og skal nå på med arcanol og et par strøk med sort bengalakk. Godt nok. Tar andre sida til uka nå. ![]() T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Nok et par produktive kvelder unnagjort i garasjen. Fikk på hagmans bodyskydd på innerskjermene bak. Fikk sveist ferdig høyre innerskjerm fremme og lagt 2k Epoxy over. Sveiste uten maske da den var mer i veien, glemte at en kan bli solbrent av slikt så nå ser jeg ut som om jeg har vært litt for lenge i solarium... Jobba litt med rammehode da jeg må ta dette til stål igjen grunnet at lakken under kokte når jeg hadde på hagmanns bodyskydd (ekstra arbeid. piss) Nå blir det 2K epoxy. Grunna halve gulvet med 50% arcanol og 50% owatrol. Lakkert opp kjøledeksler og er stort sett klar til å montere ferdig kjøledeksler, mangler kun to deksler som skal blåses og lakkeres. Bilen SKAL være ferdig til sommeren. T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Nja... enda en kveld unnagjort. Har tatt hele rammehodet til stålet igjen, takk til biltema for deres Paint Stripper, den funker. Fjernet 4 lag benga og slikt uten problem. Måtte på med et par strøk og la det siste stå over natta men da var det bare å pelle lakken av. Tok "brannveggen" også. Nå er alt dekket med en fin gul hagmans epoxy. Lør på et par strøk til og så noe annet oppå. Fortsetter neste uke. T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Tok en liten prøvemontering av motor i dag. Noe fornuftig har pengene mine blitt brukt til. 1915 holder i massevis for meg, dette er en 80 talls cruiser. Alt nytt, kun dynamo og enkelte kjøleblekk skal gjenbrukes. Orker ikke prøve å gjenskape det tjelta bygget så derfor går det i matt sort og blankt hos meg. ![]() ![]() T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
| Ketil S. |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 09:13 Innlegg: 389 | Dette ser jo riktig så pent ut Kjetil. Gleder meg til å se bilen ferdig. Sell my Beetle? I`d rather shove wasps up my arse ! T1 1963 T1 1974 | ||
| Tilbake til toppen |
| jalokoey |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] Registrert medlem #28Registrert: ma. des. 15 2008, 21:16 Innlegg: 858 | x2 gleder meg stort til og se denne da eg er fan av custom biler .. liker ikke suv bobler i orginal eg. må ned og litt custom ![]() | ||
| Tilbake til toppen |
| Kjetil L |
| ||
[ Seriøst på vw kjøret ] ![]() Registrert: ti. des. 02 2008, 14:25 Innlegg: 326 | Jeg må le... i dag fikk jeg julekort fra vee dub parts unlimited. De takket for alt businessen vi hadde hatt siste året... vet at jeg har svart belte i shopping når jeg får noe slikt. Ellers går det fremover, rammehode er ferdig for andre gang (tatt til stålet og på med 2 strøk epoxy), gulvet har fått noen strøk owatrol, arcanol og benga, har nappa ut den gamle motoren og begynt på å fjerne overflaterust rundt omkring i motorrommet og på innsiden av bakplata. Gi meg noen uker nå så kan grunnarbeidene for lakk påbegynnes. [ Endret ma. jan. 04 2010, 22:44 ] T1 1961 | ||
| Tilbake til toppen |
Gå til side >>
| Moderatorer: Webadmin, HorzA, Håkon, Ketil S., Torgeir Matre, Kjetil L, Eddi, tomivart2, Trond, Lassen |

04 oktober kl 1900

T-1776